Kreativ OOH
Svenska i praktiken (Malmö stad/SFI/BBDO)
För att på ett smart och oväntat sätt ha omvandlat hela Malmö till ett klassrum,
och visat hur utomhusmedia kan bli en naturlig del av människors vardag.
Kampanjen nådde både dem som redan behärskar svenska och dem som håller på att lära sig,
och lyckades förena folkbildning med kreativitet på ett sätt som skapade verklig effekt.
Bang for the buck
vinnaren har valt att ej få deras bidrag publicerat :(
Viralitet
Jag tror jag säger upp mig (Universal Music Group / Mapei Salut)
För att på ett träffsäkert sätt fånga en publik och skapa en av årets mest
virala låtar i sociala medier. Genom enkel men mycket smart taktik
lyckades kampanjen sprida sig organiskt, kännas äkta och spegla vardagens
frustration på ett sätt som människor ville dela vidare.
Mod
Retard Raveolution (GIL / Spöket)
För att modigt ha tagit en position i en fråga där risken att provocera var stor
– men där syftet var att uppmärksamma en viktig och ofta förbisedd orättvisa.
En kampanj som vågar ta ställning, berör och inspirerar till förändring.
Årets Kampanj
Retard Raveolution (GIL / Spöket)
att med kreativitet, mod och hjärta ha berört på djupet och lyft en
samhällsfråga som fler borde vara medvetna om. Retard Raveolution kombinerar
ett starkt visuellt uttryck med ett tydligt budskap, och har lyckats skapa
både känslomässig resonans och konkret samhällsdebatt.